søndag den 18. september 2016

Sursyltede chili

Sursyltede Chili

 
 
Sidste år såede jeg nogle chilifrø i potter i køkkenet.
Der kom også pænt mange planter ud af det, men da de kom ud i drivhuset gik en del af dem til, og dem der var tilbage var en blanding af visne pinde og nogle meget sørgelige planter, der så alligevel besluttede sig for at begynde at vokse da sæsonen var forbi.

Altså.... måtte jeg har 4-5 planter ind i stuen... og der stod de så hele vinteren.

Hele foråret gik jeg og nappede blomster af dem så selve planten kunne blive lidt større. Jeg fik givet nogle af dem væk - da det jo kun er drengene der spiser dem, men valgte at beholde 2 selv til drivhuset.

Den ene er en Lemon Drop (den gule), og den anden... Tja skiltet var gået til, og det eneste jeg kunne huske var at det var den stærkeste af alle de frø jeg havde købt !

Og FØJ hvor er de stærke....
Jeg ville samle frø fra dem og kom til at røre mig selv på kinden, øv hvor det sved.

Nå men bruges det SKAL de.

Nu har jeg prøvet at sylte dem sammen med skalotteløg, så må vise hvad drengene siger til det.

Man kan selvfølgelig også bruge chili der ikke er så stærke
Igen har jeg tyet til den lille grønne bibel for inspiration, men da den kun har opskrifter til små portioner, har jeg beregnet det hele lidt op (sådan cirka der omkring tal)

Til 2 halvstore glas skal du bruge:

200 g chili (gerne flere slags)
3 1/2 dl vineddike (jeg har brugt hvidvinseddike)
3 1/2 dl vand
3 1/2 spsk sukker
1 1/2 spsk salt
10 skalotteløg - skrællede og delt i halve
1 tsk flydende atamon

Sådan gør du:

Rengør glassene og skyl eftermed atamon

Chilierne skæres fri for stilke (jeg pillede kernerne ud - men det vil jeg ikke gøre hvis det er milde chili)
Prik chilierne med en gaffel så væsken kan trænge ind
Kom chili, skalotteløg, vineddike, salt og sukker i en gryde og bring det hele i kog.
Si "fyldet" fra og giv væsken et opkog.
Tilsæt atamon.

Chili og løg lægges i glassene og hældes over med væsken.
Glasset lukkes med det samme

De skal trække i 4 uger inden brug


Velbekomme







 
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar