søndag den 18. september 2016

Hyldebærsaft

Hyldebærsaft

 
I år var jeg så heldig at fuglene ikke havde spist alle hyldebærrene (kun dem på den ene side af busken) så der blev alligevel et par kilo til mig.
Jeg ELSKER hyldebærsaft, især ide kolde vintermåneder eller når en forkølelse er på vej.
 
 
 
 
 
 
Jeg fik plukket 3 1/2 kg med stilke og det hele. når det er kogt ned til ren saft i saftkogeren, giver det rundt regnet 2 liter usødet saft.
 
 
 
Men nu er saften jo så sur og slet ikke i nærheden af den søde og velduftende hyldebærsaft vi kender.
 
Jeg har hentet opskriften fra den grønne syltebog, (den koster 30 kr hos boghandleren) dog gør jeg tingene lidt anderledes da jeg foretrækker at koge saften af i saftkogeren først, og så tilsætte blendede æbler forat give saften lidt fyld.
 
Jeg skriver her opskriften til jer som passer til 1 kg hyldebær - hvor de grove stilke er fjernet, men ikke finplukket.
 
Dertil skal man bruge:
 
1 liter saft fra hyldebær
3 æbler (ikke sure men heller ikke helt vild søde - gerne madæbler)
375 - 500 g sukker (alt efter hvor sødt du vil ha det)
1 tsk citronsyre (eller 2 spsk citronsaft)
1 tsk flydende atamon
 
Sådan gør man (jeg):
 
Sørg for at flaskerne er rengjorte
 
 
Kog saft af hyldebærrene
Skræl æblerne og blend dem sammen med et par skefulde saft
 
Hæld kogende vand i flaskerne og lad det stå til saften er klar til at blive hældt på.
 
Bring saften i kog
Når saften koger tilsættes de blendede æbler og der røres godt til de er fordelt godt i saften.
Tilsæt sukker og citronsyre og giv saften et hurtigt opkog og kog et minuts tid
Saften skummes og tilsættes atamon.
 
Hæld vandet af flaskerne og kom atamon i, sæt låg på og ryst godt.
Hæld atamon ud af flaskerne.
 
Hæld saften på flaskerne og luk dem med det samme, og køl af.
 
 
Velbekomme
 
 
 
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar