mandag den 12. september 2016

Romkugler

Romkugler

 
 
 
 
Når jeg har lavet sådan en lagkage, har jeg altid en masse kagerester...
altså rester af lagkagebunde som jeg ikke skal bruge
 
I fryseren har jeg som regel "købekage" til at ligge.
Det er som regel mazarinkage men nogengange også gulerodskage eller andet snasket kage som jeg køber på tilbud, eller rester af min egen chokoladekage eller wienerbrød som er særdeles velegnet til romkugler.
 
Denne gang er det en mazarinkage og en gulerodskage med det ondeste orange snask på toppen jeg har taget ud af fryseren.
 
Til 15-20 stk romkugler har jeg brugt
 
Ca. 300 g kagerester (lagkagebunde)
1 stk mazarintærte
1 stk. gulerodskage
2 flasker rom-essens - man kan godt nøjes med 1 men vi kan godt lide smagen
3 spsk hindbærmarmelade
2 spsk kakao
(Evt. en sjat kalua,grand marnier eller baileys efter smag)
2 poser Party krymmel
 
 
 
 
Rør først - nemmest i en køkkenmaskine - kagerne sammen.
Det bliver mest krummer men så er der ingen klumper når det "våde" kommer i
Tilsæt essensen hindbærmarmelade og kakao og det hele røres sammen til en masse der nemt kan trykkes sammen og rulles til kugler.
Det må godt klistre lidt, og klistrer det ikke nok til at kunne hænge sammen tilsættes lidt mere hindbærmarmelade.
 
 
 
 
 
Massen rulles til kugler og trilles til sidst i krymmel
 
 
 
 
 
 
 
VELBEKOMME
 
 
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar