mandag den 29. august 2016

Grøntsagstærte

Grøntsagstærte

 
 
 
 
Der findes ikke noget bedre en grøntsagstærte, og vi fårdet ofte her i huset.
Det er nemt at lave og ud over grøntsager, kan man jo selv bestemme hvad fyldet skal bestå af.
 
Her får I min version - Oftest steger jeg 2 pakker bacontern og kommer i, men denne gang er det lidt rester af ovnstegt kyllingebryst jeg havde tilovers jeg puttede i.
 
 
Opskriften her er til 2 tærter da jeg altid laver en ekstra som bruges til madpakken eller til atkomme i fryseren til min ældste stedsøn, som synes det er fantastisk med hjemmelavet mad når man er på SU.
 
 
Til tærtedejen skal du bruge: (husk det er til 2 tærter)
 
6 dl hvedemel (hvis man vælger at bruge groft mel skal der bruges mindre)
250 g margarine
1/2 tsk salt
6 spsk. vand - tilsæt lidt ekstra hvis dejen ikke samler sig 

 
Sådan gør du:
Smuldr margarinen godt i melet og tilsæt salt. Saml dejen med vandet, tilsæt evt. lidt mere hvis dejen er for tør. den skal være nem at ælte.
 
Dejen er nu klar til brug, eller kan gemmes i op til 2 dage i køleskabet.
 
Smør tærteformene godt med margarine eller bagespray.
Rul dejen ud så den passer til tærteformene, læg i og skær kanterne til.
 
 
 
Til fyldet skal du bruge: (husk igen at her er til 2 tærter)
 
12 æg
1 liter fløde
salt og peber
 
2 bundter broccoli
1 bundt porrer
Rester af kød - fx 3 stk. stegt eller kogt kyllingebryst.
-eller 2 pakker sprødstegte bacontern.
 
Hvis man ikke vil ha kød i, kan jeg anbefale at skrælle en sød kartoffel og skære den i små tern og putte i - det smager også helt fantastisk.
Sådan en havde jeg desværre ikke lige igår.
 
Sådan gør du:
 
Tænd ovnen på 200 grader varmluft. Har du pizzafunktion kan det anbefales at bruge den her, da den jo varmer mere i bunden.
 
Skær broccolien ud i de små "blomster" som det består af og skyl godt.
Skær enderne af porrerne og skær i skiver og skyl dem helt fri for jord.
Varm én pande op med en smule fedtstof og steg grøntsagerne derpå 5-10 minutter - ikke mere da de også skal i ovnen.
 
Mens grøntsagerne steger slår du de 12 æg ud i en skål, blander med fløden og tilsætter salt og peber.
 
Fordel grøntsagerne og kyllingen i de 2 tærteforme, og hæld æggemassen over og sæt i ovnen ca. 45 minutter.
Tjek om æggemassen er stivnet i midten af tærten.
 



 
Velbekomme.
 
 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar