torsdag den 18. august 2016

Smørrebrødslagkage

Smørrebrødslagkage

 
 
 
Jeg har før lavet pålægsmand med lyst brød, men har altid syntes at brødet blev for tungt og man hurtigt blev for mæt.
Så viste genboen mig den her smørrebrødslagkage som hun havde lavet.
Brødet er slet ikke så tungt, og man kan jo fylde og pynte den med hvad som helst man kunne ha lyst til.
 
 
Jeg valgte at lave min lidt klassisk med tunmousse og æggesalat, pyntet med dild, citroner laks, radisser, agurk og tomater.
 
Smørrebrødsbunde:
 
50   g      gær
900 g      hvedemel
   6 dl      sødmælk
   3 spsk. flydende margarine
   1 spsk. salt
   2   tsk. sukker
 

Smuldr gæren i en skål.
Lun mælk og margarine til det er lillefingervarmt og hæld det over gæren.
Rør til gæren er smeltet.
Tilsæt salt, sukker og hvedemel og ælt dejen til den er blød og smidig - kan med fordel gøres på røremakinen.
 
Lad dejen hæve i 45 min. under et viskestykke
 
 
Efterhævet og klar til at komme i ovnen
 
Slå dejen ned og tryk den flad.
Kom den i en smurt springform (24 eller 26 cm)
 - smør godt  (evt. med bagespray) så slipper brødet nemt.
Prik dejen med en gaffel og lad den efterhæve 45 min. under et viskestykke.
 
 
 
 
 
 
Varm ovnen op til 250 grader (almindelig ovnvarme)
 
Bag brødet i 10 min. - sluk så ovnen og bag videre på eftervarmen i 20 min.
Tag brødet ud og køl af.
 
Når brødet er HELT afkølet skæres toppen af og flækkes i bunde og er nu klar til at blive lagt sammen med fyldet.
Brødet lige ved at være færdig i ovnen
(Brug evt. en bagering til at holde på "kagen" når du lægger den sammen.)
 
Bunden kan enten flækkes i 3 tykke bunde, hvilket jeg har gjort for at markere afstanden mellem de to forskellige fyld, og for at undgå den blev for høj.
Eller man kan dele den i 5 lidt tyndere bunde og lave flere lag med fyld.
 
 
 
Til fyldet.....
 
Til tunmoussen og til æggesalaten har jeg lavet en salat at blande i, så det får lidt fylde. Man kan også vælge at lægge et lag salat og tunmoussen/æggesalaten ovenpå hvis man hellere vil det, jeg har bare valgtatblande det i og det smager skønt.
 
Til min salat har jeg skåret 1 1/2 agurk i kvarte skiver, snittet 2 bundter radisser fint og blandet det med en pose vårsalat hvor jeg lige har nipset de værste stængler af.
 
Gem lidt af de finthakkede radisser og nogle skiver agurk til pynten
 
Tunmousse:
 
4 dåser tun i vand - drænes for vand
4 spsk salatmayonaise
1 stort bæger hytteost (tror nok der er 400 gram i sådan en)
 
Bland det hele godt sammen og smag til med salt, peber og citronsaft, så det smager lige som DU synes det skal.
 
Bland så moussen med halvdelen af salatblandingen og stil på køl til du er klar til at samle "kagen".
 
Man kan godt nøjes med en 1/2 portion hvis man kun laver 1 lag af hver fyld
 
Æggesalat:
 
10 hårdkogte æg - hakket
4 spsk salatmayonaise
3 dl cremefraiche
 
Bland det hele forsigtigt sammen og smag til med salt, peber og evt. karry. (det kan jeg godt li)
 
Et alternativ til cremefraichen kan være et bæger hytteost som i tunmoussen, da jeg synes æggesalaten godt kan være lidt tynd til det her formål. Det vil jeg i hvert fald prøve næste gang.
 
Bland æggesalaten med det resterende salat og stil på køl til du er klar til at samle "kagen".
 
Man kan godt nøjes med 1/2 portion hvis man kun laver 1 lag af hver fyld
 
 
At samle "kagen" er ret simpelt.
Start med en bund og kom fyld på. Afsluttes med en bund.
Man kan godt samle den i en kagering men jeg synes egentlig ikke det var nødvendigt. Men måske nemmere hvis man vælger at ha mange lag.
 
Når kagen er samlet, smøres den op med en blanding af 3 spsk. cremefraiche og resten af glasset med salatmayonaise.
Smør kanter og toppen godt ind såpynten kan hænge fast. Smør evt. på af 2 gange. Så er det nemmere at styre.
 
 
Pynt på kanterne: 
Pyntet med laks, citronskiver, agurk, tomat og radisser
Hakket dild på kanten
Frisk hakket Dild - jeg har brugt 2 bundter.
 
Toppen har jeg pyntet med:
 
100 g røget laks (6 roser) man kan jo bare bruge mere hvis man vil
3 skiver agurker
5 cherry tomater
6 skiver citron
fint hakket radisser
 
 
 
Jeg havde faktisk ogsåkøbt et lille bæger med rejer men synes det blev for meget, men det er bestemt også en mulighed.
Man kan jo puttet liiiige det på man selv synes er godt.


1 lag med tunmousse
og 1 lag med æggesalat
 
Det færdige resultat
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar