onsdag den 25. januar 2017

Manitoba stykker

Manitoba stykker

Koldthævede

 
 
 
Endnu engang er jeg blevet præget lidt af mit job....
Jeg elsker Manitoba brød så selvfølgelig skal det da prøves.
Normalt har jeg ikke tålmodighed til at bage koldthævet brød, da det nogen gange er liiiiige når vi løber tør for brød herhjemme at der skal bages noget nyt, og så kan det være sværtat vente til imorgen.
 
Men denne gang tog jeg mig sammen, da opskriften på stykkerne foreskrev at bollerne ikke nødvendigvis behøver at stå til dagen efter, men dog påpeger at smagen bliver bedre hvis de gør..... Okay så.... Men det bliver ikke lige idag :-)
 
Opskriften ha jeg "stjålet" fra posen med Manitobamel...
Jeg plejer at starte med den oprindelige opskrift, og hvis det så ikke fungerer og resultatet ikke er som jeg vil ha det, justres det lidt hver gang opskriften bruges.

 
 
 
 
 
 
 
Det her er så første gang opskriften skal testes, og jeg er lidt spændt, for lige nu mens jeg skriver det her - er Manitoba stykkerne i ovnen......


Dejen her er mega klistret at arbejde med, så den kræver lidt tålmodighed.
Tålmodighed er ikke min stærke side, men er sikker på at bollerne bliver gode.

Det skal du bruge til ca 20 stk.:

    25 g Gær
     8 dl Koldt vand
1000 g Manitoba hvedemel
   4 tsk Salt
lidt madolie at smøre skålen med

Opløs gæren i det kolde vand og tilsæt derefter mel lidt efter lidt
Ælt dejen indtil den slipper kanterne på skålen - ca. 10 minutter i røremaskinen

Tilsæt salt til dejen og ælt yderligere 2 minutter, til dejen er glat og elastisk

Hæld dejen over i en olieret skål og lad dejen hæve i køleskabet 2-3 timer
Helst natten over for mere smag i brødet


 Spred noget Manitoba hvedemel ud på bordet og hæld dejen ud på bordet





Fold dejen - det er nemmest at bruge en dejskraber - fold flere gange til dejen bliver fastere og nemmere at arbejde med

 
 
 
 



Del dejen i 20 lige store stykker og form til boller
 


Sæt bollerne på en bageplade med bagepapir
Lad bollerne hæve overdækket i 60 minutter på et lunt sted

Bag bollerne på 220 grader i 20 minutter
 
 
 
 

 Velbekomme
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar