onsdag den 25. januar 2017

Havregrynskager

Havregrynskager

med smørcreme
 
 
 
 
Jeg har altid været vild med kiks eller kager med havregryn. Havregryn har bare en fantastisk smag når de bliver bagt eller ristet (fx i hjemmelavet crunch til koldskål)
 
 
Så nu er det altså på tide at jeg deler min absolutte favorit opskrift lige pt.
Ikke nokmed at man bliver helt saglig af smagen på herligheden her, men det er faktisk også nemt at lave sine egne havregrynskager :-)
 
 
 
 
Opskriften fandt jeg på endnu en af de sider jeg ofter kigger på for at finde nye gode idéer - valdemarsro.dk
Denne side er ellers en side med mere moderne toner af klassisk mad og bagværk end hvad jeg selv er til, men ind imellem finder jeg alligevel noget der kan bruges.
Jeg har ikke ændret meget i opskriften. Endnu engang har jeg bare skiftet vaniljestangen ud med vaniljesukker, og så har jeg valg at størrelsen på selve havregrynskagen laves i "te-ske størrelse mål", i stedet for "spise-ske mål", da jeg synes de blev for store
 
Det skal du bruge til ca 6 stk:
(dvs 12 kager når de bages)
 
Havregrynskagerne:
 
  75 g         Smør
125 g         Rørsukker
125 g         Havregryn
 1 1/2 spsk Mel
 1 tsk         Vaniljesukker
 1 tsk         Bagepulver
 1              Æg
 
Smørcreme:
 
100 g   Sukker
125 g   Smør - stuetemperatur
1/2 dl   Vand
 1 tsk   Vaniljesukker
 1        Æggeblomme
 
Pynt:
 
100 g Mørk Chokolade
 
 
 
 
Sådan laver du havregrynskagerne:
 
 
Smelt smørret ved middel varme
Bland havregryn, mel og bagepulver godt imens
 
Så snart smørret er smeltet tages det af varmen
Rør først sukker og æg i smørret og derefter havregrynsblandingen
 
Tag en te-ske og lav runde kugler som sættes på bagepladen med bagepapir
Sæt højest 6 stk på en plade - med god afstand -  da de  flyder ud når de bages
 
 
 
 
 
 
 
 
Bag kagerne 8-12 minutter ved 175 grader varmluft - til de er gyldenbrune
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sådan laver du smørcremen:
 
Kom sukker, vaniljesukker og vand i en gryde og lad det koge op til sukkeret er smeltet.
Lad blandingen køle ned til stuetemperatur - VIGTIGT - hvis blandingen er for varm skiller ægget og cremen bliver grynet
 
 
 
 
Pisk smør og æggeblomme luftigt i en skål
Hæld sukkersiruppen forsigtigt i blandingen, mens der fortsat piskes kraftigt indtil cremen er blød og ensartet
 
 
 
 
 
 
Smelt chokoladen over vandbad og pensl alle havregrynskagerne på undersiden
Lad det størkne inden kagerne samles
 

 
 
Kom smørcreme på halvdelen af kagerne på chokladesiden, og læg den anden halvdel ovenpå med chokolade ind mod smørcremen.
 
 
 
 

Velbekomme

:-)

 
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar