tirsdag den 10. januar 2017

Kiksekage

Kiksekage

 
 
Da jeg var barn lavede min mor ofte kiksekage - og jeg elskede det
Det gør jeg stadig.
 
Normaltvis laver jeg det kun i vintermånederne... Ved ikke hvorfor, men måske fordi jeg synes det er noget fedtværk at sidde med når det er varmt.
 
 
 
Det er faktisk rimelig nemt at lave, dog kræver det lidt tålmodighed at få den "seje" masse ned i formen.
Jeg anbefaler at man varmer en ske op under den varme hane, tørrer den og bruger den til at fordele massen. Det gør det hele lidt nemmere.
 
Jeg laver den altid af palmin. Jeg ved der er nogen der ikke bryder sig om palmin, men jeg kan bedst lide denne version.
Ligeledes bruger jeg heller ikke pasteuriserede æg. Idag råder "de kloge" os ellers til at bruge dem for ikke at få salmonella, men jeg tror på, at så længe det er godkendte danske æg man bruger, er det ikke noget at være nervøs for. De er så gennem-tjekkede at det er en sjældenhed nogen bliver syge af dem.
 
 
 
Du skal bruge:




200 g Palmin
100 g Kakao
150 g Sukker
3 æg
1 tsk vaniljesukker
 
18-20 firkantede vaniljekiks
 
 
 
Sådan gør du:
 
Brug en brødform.
For den med bagepapir.
Bagepapiret skal gå op over kanterne så der er noget at "pakke ind" med.
 
Æg, sukker og vaniljesukker piskes til en tyk og skummende hvid masse.
 
Put palmin og kakao i en gryde og smelt det til en jævn masse (den er tynd, men tykner når det bliver koldt)
 


Palminen hældes i æggemassen lidt ad gangen mens den stadig er varm og og blandes godt. (jeg pisker det på lav styrke)
Massen bliver sådan lidt sej efterhånden som kakaomassen kommer i.

Jeg anbefaler at man bruger en grydeske og en almindelig ske sammen med en dejskraber når massen skal i formen
 
Evt. pynt på kiksekagen skal ned i formen først
 
Evt. pynt på kiksekagen skal i formen først

Start så med et par grydeske-fulde kakaomasse i bunden af formen.
(Brug den varme ske til at fordele med)
Fordel massen helt ud i hjørnerne.
Læg et lag vaniljekiks på og derpå igen kakaomasse.
Fortsæt til der ikke er mere kakaomasse.
Husk at du skal slutte af med kakaomasse.
 


Fold det overskydende bagepapir over kagen og sæt i køleskabet et par timer. Helst til dagen efter for den bedste smag.


 
 
VELBEKOMME
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar