søndag den 15. oktober 2017

Gammeldaws æblekage

Gammeldaws æblekage

(I min familie er det altså gammeldaws æwlekaw)





Mange af jer har måske selv æbler i haven, og andre har måske fået tilbudt æbler fra familie eller omgangskreds.

Vi kender jo alle den gammeldags æblekage, og i vores omgangskreds er der i hvert fald ikke nogen som ikke kan li det.

De fleste ved også hvordan de skal lave den, da det jo ikke kræver den store kogekunst at lave.
Men jeg vil nu alligevel lige ligge et lille opslag på det, da mange laver den samme fejl som jeg også selv har gjort, og jeg indrømmer gerne at jeg brugte en livline igen iår, da jeg synes min grød blev for tynd.
Stort tak til kusinen for hjælpen - og ja jeg kan også komme i tvivl ;-)

Der er flere måder at stykke sådan en æwlekaw sammen på, men i bund og grund er det jo grundprincippet der er vigtigst.
Nogle bruger makroner, nogle æblekagerasp....

Personligt er jeg vild med makroner, men hvis æblekagen skal stå til dagen efter, synes jeg makronerne bliver lidt kedelige og det gør jo at der mangler lidt knas i desserten.
Så jeg bruger begge dele.

Men det jeg vil dele med jer idag er opskriften på æblegrøden til denne dejlige dessert.
Hvordan man så lægger den sammen er jo smag og behag.
Jeg har fx lavet portionsanretninger i dette glas til vores fødselsdagmed familien


Desværre var der ingen inkl mig selv der ikke fik taget et billede af den gode dessert - typisk

men her kommer det så...

Æblemos:

Pr 1 kg æbler

40 gram sukker
1/2 dlvand
1 tsk vaniljesukker

Hvis man som jeg godt kan li at bruge lidt syrlige æbler, kan man også godt bruge 2 tsk vaniljesukker

Skræl æblerne og fjerne kærnehuset
Skær æblerne i mindre stykker og kom dem i en gryde sammen med resten af ingredienserne.

Kog æblerne til de er møre - man skal kunne mose dem med grydeskeen
hvis du ikke vil ha klumper i din æblemos, brug en stavblender til at purere grøden.

Grøden skal køles helt af hvis den skal bruges til æblekage


Til en portion æblekage bruges ca 1/2 pose makroner
og 1/2 pose æblekagerasp

Start med æblegrød i bunden af skålen, et lille lag af knuste makroner og så et lille lag af æblekagerasp.
Sådan fortsættes indtil skålen er fyldt.

Slut af med flødeskum - mængden her bestemmer man jo selv, da det ikke er alle der er lige vilde med flødeskum.



Skal det være den helt gamle tradition, som jeg ved min kusine er stor fan af, pyntes der med ribsgele ovenpå flødeskummet.



Velbekomme








Ingen kommentarer:

Send en kommentar