søndag den 9. oktober 2016

Drømmekage

Drømmekage fra Brovst

 
 
 
Det er faktisk ikke så længe siden jeg første gang lavede den klassiske drømmekage.
Af en eller årsag har jeg nok altid bildt mig selv ind at det var frygtelig besværligt når den nu skulle bage 2 gange....
Men en lidt kedelig begivenhed i form af en begravelse fik mig til at bage den altid skønne kage efter ønske fra de pårørende, og nu må jeg indrømme at når jeg øjner en chance for at lave den - ja så er jeg i mit es.
 
 
Til den klassiske kage skal du bruge:
 
Kagedejen:
 
    4       Æg
300 g    Sukker
  50 g    Smør eller Margarine
   2 dl    Mælk
250 g    Mel
   3 tsk. Bagepulver
   1 tsk. Vaniljesukker
 
Kokostopping:
 
125 g Smør eller Margarine
100 g Kokosmel
250 g Brun farin
1/2 dl Mælk
 
 
Sådan gør du:
 
Tænd ovnen på 200 grader almindelig ovnvarme
 
Mælk og margarine smeltes i en gryde - køles lidt af
Pisk æg og sukker til en tyk og lys masse (jeg bruger køkkenmaskinen)
Mel, bagepulver og vaniljesukker blandes i en skål
Pisk melblandingen og smør/mælkeblandingen skiftevis i æggemassen til dejen bliver ensartet. (Lav hastighed på køkkenmaskinen)
 
Hæld dejen i en lille bradepande/form eller ildfast fad ca. 38 x 26 cm
Størrelsen har ikke den store betydning, men jo større bradepande, jo mere flad bliver kagen.
 
Bag kagen i 20 min (tjek om den er gennembagt)
 
Mens kagen bager tilberedes kokostoppingen.
 
Alle ingredienserne kommes i en gryde og smeltes sammen.
Når kagen er gennembagt tages den ud
 
Ovnen skrues op på 225 grader
 
Hæld kokosmassen på kagen og sæt kagen tilbage i ovnen når den er nået oppå 225 grader og bag den i 5 minutter. (til det bobler)
 
Tage kagen ud og lad den køle helt af
 
Velbekomme


Ingen kommentarer:

Send en kommentar