søndag den 11. december 2016

Vaniljekranse med mandler

Vaniljekranse

(Gammeldavs med mandler)

Jeg indrømmer gerne at jeg ind imellem bliver fristet til at købe kage i stedet for at bage selv..... (jeg arbejder jo trods alt i en bagerbutik !)
MEN... jeg bliver altid så frygtelig skuffet, og fortryder ALTID at jeg brugte penge på det, for det ER bare ikke det samme som hjemmebag.
Disse her vaniljekranse kommer fra en opskrift i en gammel gammel bog oppe fra min svigermor 
Det er en lidt sjov gammel bog, da den indeholder flere opskrifter til samme kage. Der er i de fleste tilfælde en billig hverdagsopskrift og en dyr eller fin opskrift, som har været beregnet til gæster.
Samtidig er der en masse opskrifter på småkager og diverse gæstekager som man sjældent eller aldrig har hørt om, men der findes også opskrifter på ting - fx. fondantglasur lavet på glykose - som man troede ellers gik og troede var en ny ting i bageverdenen



Efter at ha "øv'et" og fortrudt flere indkøbte købe vaniljekranse længt væk, fandt jeg så denne her fantastiskeopskrift på vaniljekranse.
Det er en ren og skær barndoms reminder for mig og der bliver ALDRIG brugt andre opskrifter end den nu.
Så her er den så....
Til ca 40 stk skal du bruge:

250 g mel
190 g margarine
125 g sukker
  50 g mandler - smuttet og finthakket
1 tsk vaniljesukker eller korn fra 1/2 vaniljestang
1/2 - 1 æg

Sådan gør du:

Smørret smuldres i melet så det bliver lidt lige som rasp og uden klumper
Tilsæt sukker, vanilje og mandler og bland godt
Tilsæt æg lidt ad gangen og saml dejen, undlad at ælte for meget.
Hvis dejen er for tør til at hænge sammen tilsættes mere æg

Læg dejen i køleskabet i minimum 1 time





Tænd ovnen på 190 graderslmindelig ovnvarme



Tag dejen ud og forbered din maskine til vaniljekranse
Jeg bruger min køkkenmaskine som så mange andre, men det er også muligt at brugeden gode gammeldags kødhakker med håndsving. Jeg har stadig et par stykker i skabet... Just in case..





Kør dejen igennem maskinen og efter ca 9 cm dannes en ring.
Jeg laver mine en smule mindre, men stadig så der bliver et fint hul i midten



Læg kransene på en bageplade beklædt med bagepapir.
Man kan sagtens lægge dem lidt tæt for de flyder ikke meget ud

Bag kransene 12-14 min - til de er lidt lysebrune





Velbekomme



 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar