søndag den 28. januar 2018

Jordbærmarmelade

 Jordbærmarmelade






Sådan en kold og blæsende januardag, har man ikke rigtig lyst til noget som helst.
Vasketøjet er ordnet og man mangler at lavenoget man har lyst til...

Idag havde jeg lyst til hjemmelavet jordbærmarmelade, og heldigvis havde jeg stadig en slat jordbær liggende i fryseren fra sommerens selv-pluk tur hos den lokale jordbær-pusher.

Den lille grønne syltebog blev igen støvet af og opskriften justeret så den passede til de her jordbær. De er nemlig søde og behøver derfor ikke så meget sukker.

Det skal du bruge:

1  1/2 kg jordbær - friske eller frosne - idag har jeg brugt frosne
350 g sukker
3 tsk. Rød melamin (+ 2 spsk. sukker)

Atamon at skylle glassene i.

Portionen her rækker til 4 glas af de firkantede man køber marmelade i. 
(Tror der er 400 gram i når man køber marmelade.)


Sådan gør du:

Gør glas og låg rene med kogende vand og skyld herefter med Atamon.

Hæld jordbærene i en gryde sammen med sukkeret.





Kog langsomt bær og sukker op, og lad det koge ca. 20 min. til bærrene er mørre.

Hvis du ønsker mindre stykker bær eller slet ingen bær i, så brug en stavblender eller håndmixer og giv marmeladen en omgang, til den er som du ønsker.
Jeg brugte håndmixeren, så der stadig er lidt bær i.

Bland Melamin med 2 spsk. sukker og hæld i marmeladen mens du rører godt.

Skum af, og hæld marmeladen på glassene og sæt låget på med det samme.









Velbekomme





Ingen kommentarer:

Send en kommentar